Kierownik kieruje pracą Ośrodka i jest zwierzchnikiem służbowym pracowników Ośrodka.

W celu realizacji zadań w Ośrodku są następujące stanowiska pracy:

  • Kierownik Ośrodka,
  • Główny Księgowy,
  • Pracownicy socjalni,
  • Pracownicy administracyjni.

Pracownicy na wyodrębnionych stanowiskach pracy odpowiadają bezpośrednio przed Kierownikiem za realizację powierzonych im zadań oraz organizację i skuteczność pracy.

Do zakresu działania Kierownika Ośrodka należy:

  1. Organizowanie pomocy społecznej na terenie gminy.
  2. Kierowanie bieżącymi sprawami Ośrodka.
  3. Koordynacja działań wszystkich służb opiekuńczych.
  4. Dysponowanie środkami finansowymi na pomoc społeczną oraz świadczenia rodzinne, zaliczkę alimentacyjną i inne zlecone mu do wykonywania zadania.
  5. Prowadzenie kontroli wewnętrznej Ośrodka.
  6. Organizacja pracy Ośrodka.
  7. Przedkładanie materiałów dotyczących działalności Ośrodka pod obrady Rady Gminy w Bobrownikach.
  8. Zatrudnianie i zwalnianie pracowników oraz dokonywanie innych czynności z zakresu prawa pracy.
  9. Wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie prowadzonych spraw.
  10. Składanie Radzie Gminy corocznego sprawozdania z działalności Ośrodka oraz przedstawienie potrzeb w tym zakresie.
  11. Zatwierdzanie zakresów czynności i odpowiedzialności pracowników Ośrodka.
  12. Zawieranie umów oraz składanie zleceń i zamówień na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych.

Do zakresu działań Głównego Księgowego należą sprawy:

  1. Zarządzanie całością finansów Ośrodka poprzez dokonywanie pełnej ich analizy i sprawdzanie płynności przepływów oraz dokonywanie wyboru finansowania zadań.
  2. Organizowania prowadzenia rachunkowości w Ośrodku zgodnie zobowiązującymi przepisami i zasadami oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.
  3. Prowadzenia gospodarki finansowej Ośrodka w zakresie realizacji dochodów i wydatków oraz dysponowania środkami pieniężnymi.
  4. Zapewnienia pod względem finansowym prawidłowości umów majątkowych zawieranych w imieniu Ośrodka.
  5. Zapewnienia przestrzegania wewnętrznej dyscypliny budżetowej i obiegu dokumentacji finansowej.
  6. Prowadzenia analiz wykorzystania środków przydzielonych z budżetu lub środków pozabudżetowych i innych będących w dyspozycji Ośrodka.
  7. Opracowanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, a w szczególności: zakładowego planu kont, obiegu dokumentów finansowo – księgowych, zasad prowadzenia rozliczania inwentaryzacji.
  8. Przygotowania projektu budżetu Ośrodka i informacji z jego wykonania.
  9. Nadzór nad sprawozdawczością dotyczącą finansów Ośrodka.
  10. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Ośrodka. 

Do zakresu działania pracowników socjalnych należy: 

  1. Rozpoznawanie i ustalanie potrzeb i problemów w zakresie pomocy społecznej dot.: jednostki, grupy, środowiska w sołectwach Gminy Bobrowniki zgodnie z wykazem rejonów opiekuńczych.
  2. Prowadzenie pracy socjalnej – zgodnie z procesem metodycznego działania z osobami i rodzinami, w celu rozwinięcia i wzmocnienia ich aktywności i samodzielności życiowej.
  3. Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń.
  4. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy zdolne będą samodzielnie rozwiązywać swoje problemy.
  5. Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, kontrolnych, alimentacyjnych, kontraktów a w przypadku stwierdzenia przemocy w rodzinie wypełnianie formularza „Pomoc społeczna – Niebieska Karta” stanowiąca załącznik do wywiadu.
  6. Stałe współpracowanie i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych oraz łagodzenia skutków ubóstwa.
  7. Udzielanie osobom zgłaszającym się pełnej informacji o przysługujących im świadczeniach i dostępnych formach pomocy.
  8. Organizowanie usług opiekuńczych w tym specjalistycznych i dla osób z zaburzeniami psychicznymi.
  9. Prowadzenie rejestru osób, którym udzielono porad: prawnych, psychologicznych i rodzinnych oraz z zakresu interwencji i sytuacji kryzysowych.
  10. Prowadzenie sprawozdawczości z zakresu pomocy społecznej na podstawie prowadzonej dokumentacji w systemie tradycyjnym i komputerowym.
  11. Planowanie pomocy i monitorowanie zaspakajania potrzeb.
  12. Naliczanie odsetek od nienależnie pobranych świadczeń z pomocy społecznej.
  13. Prowadzenie dokumentacji od złożenia wniosku do opracowania decyzji administracyjnej w systemie komputerowym POMOST.
  14. Udział w postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych w tym w szczególności przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
  15. Prowadzenie rejestru osób bezdomnych w gminie.
  16. Prowadzenie archiwum Ośrodka Pomocy Społecznej w Bobrownikach i współdziałanie w tym zakresie z pracownikiem Urzędu Gminy Bobrowniki.
  17. Podejmowanie działań na rzecz osób psychicznie chorych i niepełnosprawnych poprzez kontakt i podnoszenie wiedzy w tym zakresie.
  18. Monitorowanie rozmiaru bezrobocia w gminie, powiecie i kraju.
  19. Koordynowanie realizacją zadania dot.: skierowań do domów pomocy społecznej.
  20. Współpraca z organizacjami pozarządowymi.
  21. Udzielanie pomocy rodzinie mającej trudności w wypełnieniu zadań oraz dziecku z tej rodziny.
  22. Systematyczne aktualizowanie przepisów prawnych oraz prowadzenie doradztwa w sprawie ich interpretacji oraz współpraca przy projektowaniu uchwał przedkładanych Radzie Gminy.
  23. Systematyczne podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych.
  24. Wykonywanie zastępstwa służbowego w czasie nieobecności pracowników socjalnych.
  25. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Ośrodka.

Do zakresu działania pracowników administracyjnych należy:

  1. Obsługa kancelaryjno – biurowa Ośrodka.
  2. Prowadzenie rejestrów:
  3. wyjść prywatnych i spóźnień,
  4. wyjść służbowych,
  5. delegacji służbowych,
  6. rozliczeń godzin nadliczbowych,
  7. wydanych decyzji,
  8. faktur i rachunków,
  9. zawieranych umów.
  10. Zaopatrzenie w materiały i urządzenia biurowe.
  11. Prowadzenie spraw kadrowych pracowników Ośrodka.
  12. Prowadzenie spraw płacowych pracowników jednostki.
  13. Prowadzenie gospodarki kasowej Ośrodka.
  14. Prowadzenie rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych.
  15. Koordynacja spraw w zakresie komputeryzacji Ośrodka.
  16. Obsługa programów komputerowych POMOST, PROBIT, Płatnik, Familia oraz doradztwo w tym zakresie.
  17. Prowadzenie sprawozdawczości komputerowej.
  18. Wykonywanie czynności związanych z realizacją zawartych umów.
  19. Zapewnienie aktualności danych zgłaszanych do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych oraz w Krajowej Ewidencji Systemów Teleinformatycznych i Rejestrów Publicznych.
  20. Prowadzenie postępowania w zakresie przyznawania świadczeń rodzinnych.
  21. Prowadzenie postępowania w zakresie przyznawania zaliczki alimentacyjnej.
  22. Prowadzenie rejestru wydanych decyzji ze świadczeń rodzinnych i zaliczek alimentacyjnych.
  23. Sporządzanie list wypłat świadczeń rodzinnych oraz zaliczek alimentacyjnych.
  24. Weryfikacja oświadczeń członków rodziny o wysokości uzyskanego dochodu z zaświadczeniami z Urzędu Skarbowego o uzyskanych dochodach w poprzednim roku kalendarzowym.
  25. Naliczanie odsetek od nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych.
  26. Przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych w systemie komputerowym FAMILIA.
  27. Realizacja statutowych założeń regulaminu pracy Ośrodka z uwzględnieniem zasad poufności i dostępności udzielanej pomocy.
  28. Systematyczne podnoszenie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie. 
  29. Wykonywanie innych czynności zleconych przez Kierownika Ośrodka.

Zasady podpisywania decyzji administracyjnych i pism urzędowych

  1. Kierownik Ośrodka podpisuje decyzje administracyjne i pisma urzędowe.
  2. W razie nieobecności Kierownika decyzje i pisma urzędowe podpisuje upoważniony przez Wójta Gminy pracownik pełniący zastępstwo służbowe za Kierownika Ośrodka.